Van A4 naar iPad

Twee dikke mappen met talloze A4'tjes, niks op alfabetische volgorde, elke keer weer naar het kopieerapparaat lopen, "meester ik ben mijn blaadje kwijt", ...
Ondanks dat een zekere pandemie in 2020 de wereld veranderde, heeft het op veel vlakken ook goeie dingen teweeg gebracht. Toen we van ‘live’ naar ‘online’ moesten schakelen, konden we niet zomaar dezelfde werkwijze blijven hanteren.
Je bladmuziek voor de camera houden en aan het eind van de lesdag nog een uur bezig zijn met sheets inscannen en mailen? Daar zat echt niemand op te wachten.
Het was tijd voor modernisering.
Zo kwam er bij mij dan ook snel een iPad op de stoep en verdwenen de dikke mappen onder het stof in de kast. Sindsdien maak ik al mijn lesmateriaal digitaal, en wordt het ook digitaal doorgestuurd. Toen de gitaarlessen dan eindelijk weer op locatie mochten doorgaan, is dat stukje ‘digitaal’ echt wel blijven hangen.

Dit is mijn digitale werkwijze (tot nu toe):
--> Ik gebruik mijn iPad om het lesmateriaal op te schrijven in Notability, een uitgebreide notitie app. Je hebt hier uiteraard ook veel andere apps hiervoor, maar deze sprak mij het meeste aan.
Soms gebruik ik ook muzieknotatie apps, in sommige situaties kan dat wat sneller werken. Voor de snelle schets is de Apple Pencil toch nog steeds de go-to methode (hoewel ik een hekel heb aan schrijven).
--> Aan de kant van de leerling staat een simpele Android tablet met de app Airscreen geopend.
Via wifi (of hotspot van mijn telefoon) kan ik dan mijn scherm delen naar die van de leerling, min of meer dezelfde werkwijze als wat we tijdens de videolessen gebruikten met Zoom of Teams.
(Met groepslessen gebruik ik 2 tablets voor de leerlingen.)


Ik hoor sommigen al denken "Nou ja, kinderen tegenwoordig zitten al vastgeplakt aan een scherm, waarom ook nog eens in de muziekles?!".
Er zijn een heleboel praktische redenen om het gebruik van een tablet toe te passen in de muziekles.
  1.  Zo kan ik bijvoorbeeld een nieuw liedje dat de leerling wil spelen opschrijven, en volgt de leerling alles gaandeweg mee en kan alvast oefenen. Gedaan met de wachtrij! De lestijd wordt dus beter benut.
  2. De tijd van de verdwenen blaadjes is ook voorbij, ik stuur de liedjes + de lesnotities op via mail en/of Google Classroom (hierover in een latere blog meer). Zeker bij jongere kinderen is het fijn dat de ouders op die manier mee kunnen volgen wat hun kind leert of gaat oefenen die week.
  3. Lang leve de zoekbalk: ik haal op een paar tellen elk liedje in mijn catalogus tevoorschijn.
  4. Apps, apps en nog eens apps. Er is zoveel keuze voor bruikbare apps om je muziekles nog interactiever en gevarieerder te maken. En diezelfde apps kunnen de leerling thuis ook helpen met oefenen.
  5. ... hier kan ik wel nog even meer doorgaan, maar dat bespaar ik jullie voor nu.
"Moet ik dan thuis ook alles met een tablet oefenen?" Dat kan, maar dat blijft natuurlijk jouw keuze.
Een blaadje printen en toevoegen aan je fysieke map is dan wel lekker ouderwets, maar doet het ook nog steeds goed.

Reacties